måndag 5 mars 2012

DN och farliga Facebook. Igen.

Man skulle kunna tro att jag hakat upp mig, men det är faktiskt DN som för femtielfte gången tar upp "farorna" med Facebook. Enligt en studie av 1000 svenska Facebook-användare, genomförd av Högskolan i Skövde, tillbringar låginkomsttagare och lågutbildade mer tid på Facebook än andra genomsnittet och att särksillt kvinnor mår sämre ju mer tid de är inloggade.

Men om igen nu, DN och Högskolan i Skövde! Visst har ni lärt er, vid det här laget, att korrelation inte är samma sak som kausalitet? Inte? Då tar vi det igen: Bara för att två variabler, i detta fall tid på Facebook och "dåligt mående" ofta förekommer med höga värden tillsammans, betyder det inte att det ena orsakar det andra. Faktum är att man bara behöver tänka efter lite, lite, för att inte dra slutsatsen att Facebook orsakar psykisk ohälsa. Mer troligt är väl att de som är arbetslösa, sjukskrivna helt enkelt har mer tid än andra att lägga på facebookande (eller för den delen trollande i kommentarsfält), och inte att Facebook orsakar det dåliga måendet i sig?

För övrigt: finns det någon sämre definierad variabel  än "må dåligt"? Vad menar media och forskare med att de intervjuade "mår dåligt" av det ena eller andra? I media verkar det kunna betyda allt från mindre obehagskänslor till självskadebetende. Är lite tydlighet för mycket begärt?

Läs också: Julia Skott om det vanskliga i att mäta "antal inloggningar" eller "tid inloggad" när man är uppkopplad mest hela tiden. (Även om jag gissar att Skövdestudien bygger på självskattningar, som knappast heller är det vassaste verktyget).

Tillägg: Jag hade kunnat ge den här posten etiketten "mest dålig journalistik", men det verkar faktiskt som att de här psykologidoktoranderna faktiskt själva tror att statusuppdateringar om gulliga ungar och festkvällar får folk att känna sig olyckliga. Alltså är inte bara DN skyldiga denna gång.

4 kommentarer:

Julia sa...

Självskattningarna menar jag ju också är ännu mindre vassa, just eftersom folk garanterat menar olika saker med att logga in.

S. sa...

Ja, oavsett om man mätt hur lång tid Facebook är öppet i webbläsaren/antalet klickar på logga in", är det tveksamt vad det är man faktiskt mäter.

Anonym sa...

Det står ju faktiskt att forskarna inte vågar slå fast vad sambandet beror på ännu, och de tar till och med upp det samband som du själv verkar tro på som en alternativ förklaring.

Anonym sa...

Det finns faktiskt smartare forskare som har försökt att lösa problemet med den svårdefinierade variabeln inloggning genom att skapa en betydligt mer nyanserad skala: Facebook intensity scale (Ellison et al., 2007) vilken mäter faktorer som hur emotionellt engagerad man känner sig till nätverket, i vilken utsträckning man använder sig av de olika funktionerna, men även hur ofta man är inloggad etc. Om man kan separera känslomässigt engagemang från tidsanvändning är det betydligt lättare att kontrollera för faktorer som sysselsättning och resultaten blir dessutom betydligt mer intressanta. Enbart tidsanvändning är ju en usel operationalisering.